Pressrelease - Samarbete inom komfort och hållbarhet med Hemsö

Hemsö Fastighets AB och eGain Sweden AB tecknade för ganska exakt ett år sedan avtal om utökning av befintligt samarbete gällande Klimatstyrning av Hemsös äldreboenden via eGains tjänst eGain forecasting™. Samarbetet som fokuserar på god boendekomfort och hållbarhet, utökades till att omfatta ytterligare ett 30-tal av Hemsös äldreboenden i landet, och efter 1 år kan resultatet summeras.

Hemsö Fastighets AB är unikt som fastighetsbolag i Sverige med att inkludera hållbarhet i sin affärsidé, vilket tydligt kommunicerar att hållbarhet ska genomsyra hela Hemsös verksamhet. Utöver detta har man ett ambitiöst mål om att minska sin energianvändning med 30% till 2020, samtidigt som man levererar en god boende-komfort i sina objekt.

eGain har i detta uppdrag samarbetat med Hemsös tekniska förvaltare och drift-entreprenör samarbetat och tillsammans optimerat komfort och energianvändningen i objekten, och när första året summeras kan en energibesparing på 10% konstateras, och Hemsös investering är redan återbetald vilket ger en payoff på cirka 1 år.

- Hemsös energi- och hållbarhetsarbete står högt på agendan i vår verksamhet och för oss känns det positivt att samarbeta med eGain som partner som delar vårt engagemang i dessa frågor, samtidigt som de besitter en hög teknisk kunskap både rörande fastighets- och energitekniska frågor. Allt paketeras dessutom i ett mycket bra och användbart drift- & analysverktyg, samtidigt som en energibesparing och god inomhuskomfort levereras, säger Richard Björn, Driftchef på Hemsö Fastighets AB.

- Vi är stolta över att kunna vara en bidragande del i genomförandet av Hemsös högt ställda målsättningar, genom att tillföra modern teknik och resurser för energi-optimering tillsammans med analys av energi och inomhusklimat, och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete tillsammans med Hemsö, säger Martin Eksberg, Key Account Manager på eGain.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Martin Eksberg, Key Account Manager, eGain Sweden AB, Tel. 073-20 74 540
Richard Björn, Chef Teknisk Förvaltning Öst/Nord, Hemsö Fastighets AB, Tel. 070-19 37 812

Se filmen om eGain forecasting™ på http://www.egain.se/
Besök vårt Pressrum på MyNewsDesk för mer information.